بیانات
سخنرانی سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان، در دیدار سالانهی علما و مبلغان و سخنرانان به مناسبت محرم
|بخشهایی از متن بیانات:
سید حسن نصرالله سخنانش را با ضرورت شکر نعمت آغاز کرد و اینکه ما میتوانیم امروز مراسمات محرم را در امنیت برگزار کنیم. آن هم در مقایسه با همهی دورانهای گذشته از هنگام شهادت امام حسین(ع) تا دوران عباسیان و ممالیک و حکومت عثمانی که هر شاعری قصد داشت چند بیت شعر برای اهل بیت(ع) بگوید باید از جانش میگذشت. حتی در زمان حکومت بویهیان در عراق که به لحاظ سیاسی مدعی تشیع بودند هر سال در کرخ و حومههای دیگر مشکلاتی ایجاد میشد و بازارها سوزانده میشدند و صدها نفر کشته میشدند. همچنین در دوران رضاشاه در ایران و صدام در عراق.
وی سپس بر ضرورت استفاده از این نعمت تأکید کرد و گفت ما هر سال دو دورهی رمضان و محرم را در اختیار داریم. اولی را که تقریبا دیگران و حتی تلویزیونهای خود ما از ما گرفتهاند و به جای ماه عبادت، صلهی رحم، دعا و همهی کارهایی که در خطبهی پیامبر(ص) آمده است، به ماه سریال تبدیل شده. یکی از برادران به من میگفت اگر ما سریال نگذاریم مردم میروند سراغ سریالهای فاسد! همچنین شاهد رونق قهوهخانهها و قلیان و اعتیاد به اینترنت هستیم. جز شبهای قدر. پس در زمینهی ماه رمضان مشکل داریم و این موضوع نیازمند درمان است.
دورهی دوم محرم است که هنوز قدرتمند و مستحکم است و به برکت حضور حسین(ع) در قلوب، هر روز و تا روز قیامت حضور و توانش در حال افزایش و توسعه است. این یک نعمت الهی است و مسئولیت ما توسعهی آن تا بیشترین سطح کمی و کیفی است به نحوی که در خدمت آرمان حسین(ع) قرار داشته باشد.
دبیرکل حزب الله سپس وارد موضوع اصلی سخنرانی شد و آن را به سه بخش تقسیم کرد: فرم، محتوا و شرایط کلی.
اول: فرم.
بهترین نوع ارتباط، ارتباط مستقیم است. همان چیزی که امام خامنهای روی آن تأکید دارد. طبیعتا باید از همهی وسائل مشروع برای تبلیغ مفاهیم دینی استفاده کرد اما مهمترین آنها تا روز قیامت، دیدار مستقیم است. این همان چیزی است که شریعت نیز روی آن تأکید دارد. در مواردی همچون حضور در نماز جماعت در مسجد، عیادت مریض، تشییع جنازه و تا میرسیم به حج. امروز مثلا بزرگترین تجمع تأثیرگذار، پیادهروی اربعین امام حسین(ع) است که آثار سیاسی، آگاهیبخشانه، بیدارگرانه و تربیتی خاص خود را دارد.
مگر دربارهی استثناهایی شبیه بنده که ناچاریم به دلایل امنیتی فقط پای تلویزیون بنشینیم. اما شرایط همه اینطور نیست. همینجا میخواهم به مردم تأکید کنم در طول سال به مسجد بروید.
محرم همچنین یکی از مهمترین برههها برای تبلیغ در پادگانهای آموزشی است. چون افراد حاضر در پادگانها از شهر دور هستند.
همچنین روی گعدههای شبانه تأکید میکنم. تجربهی من نشان میدهد یکی از مهمترین روشهای تبلیغ دینی مردمی، شبنشینی است. این تجربهی چهلسالهی من است چون مردم در این گعدهها راحت هستند. ده دقیقه صحبت کنید و باقی را به سؤال و جواب اختصاص دهید تا تبلیغتان فقط القاء مفاهیم نباشد. مثلا شاید وقتی من سخنرانیهای طولانی میکنم برخی از مردم بگویند این سید چه میگوید و از کدام سیاره آمده است! چون احتمال دارد موضوعات سخنرانی جزء دغدغهشان نباشد. ما مخصوصا به علت فاصلههای نسلی در زمینهی شناخت دغدغهها مشکل داریم.
دعوت مردم به پوشیدن رنگ سیاه و اظهار حزن
حضور به موقع در مجالس
آمادگی خوب برای مجالس چون حسین(ع) همهی این جمعیت را برای شما کشانده است تا اینجا و شما باید بهترین چیزی را که امکانش هست ارائه کنید.
سخنرانیهای کوتاه نیم ساعت تا ۴۵ دقیقه و حد اکثر یک ساعت.
دوم: محتوا
۱- مثل هر سال تأکید بنده روی مطرح کردن موضوعات دینی است. چون مسائل سیاسی در اکثر نشستهای ما وجود دارد و این نیازمند درمان است. اصل این است که از این مجالس برای تبلیغ مسائل دینی استفاده کنیم و این باید دغدغهی ما باشد.
بنده برای موضوع تبلیغ دین در این مجالس دو راه پیشنهاد میکنم:
الف) بازکردن یک موضوع مثلا غیبت یا حسادت یا سخنچینی و تعریف آن و راه درمانش و…
ب) رفتن به سراغ مسائل ریشهای مثل حب دنیا، خوف از خدا، تقوا و… یک مثال نظامی بزنم. گاهی شما دشمنانتان را یکی یکی میکشید و گاهی همه را محاصره میکنید و کار همه را میسازید. یعنی به جای اینکه به جزئیات بپردازید میروید سراغ ریشهی اصلی که مثلا حب دنیاست و مردم را نسبت به این آگاه میکنید.
سید حسن نصرالله سپس مثالی از انتخابات شوراهای شهر زد و گفت حزب الله برای به دست گرفتن شوراها وارد انتخابات نمیشود بلکه وارد میشود چون میترسد اگر وارد نشود کار اهالی روستا یکدیگر به خاطر برخی چیزهای بیارزش به خشونت بکشد. به همین خاطر ورود میکنیم و شاید فوایدی هم برایمان دارد با این حال وقتی همه مشغول انتخابات شورای شهر هستند ما به دنبال معنویت هستیم و جز در مواقعی که بنبستی ایجاد شود از دخالت گریزانیم. پس باید روی این موضوعات کار کنیم: زهد نسبت به دنیا و اشتیاق به آخرت.
۲- ما همیشه نیازمند یاد، عشق، زمینهسازی، انتظار و کسب آمادگی برای امام زمان(عج) هستیم. یکی از مهمترین حوزهها آن است که با کار جهادی و تبلیغیمان برای ایشان زمینهسازی کنیم و برای صاحب الزمان(عج) یار و کادر بسازیم. من یکی از کسانی هستم که معتقدم در برخی حوادث ما پیشتاز هستیم. امروز در سال ۲۰۱۸ امام هزاران فرمانده نظامی و میلیونها سرباز دارد که منتظر اشارهی او هستند و حاضرند در رکابش بجنگدند و در تابستان و زمستان هیچ بهانهای برای جنگیدن نمیآورند. اما اینها کافی نیست چون ایشان فقط برای بهزیرکشیدن طاغیان نمیآید بلکه میآید تا عدل را برقرار کند. شما میتوانید صد اسرائیل را از بین ببرید اما اینکه بخواهید عدالت برقرار کنید موضوع دیگری است. عدالت نیازمند قاضیان شرع عادل است. نیازمند علما و مبلغان و رهبران متنفذ و صادق و مخلص است. در این زمینه هنوز نقص زیاد است ولی نباید مأیوس باشیم.
همچنین تأکید میکنیم امامان ما از تعیین زمان برای ظهور نهی کردهاند و همهی تجربههای پیشین تعیین زمان شکست خورده است. خطر تعیین وقت این است که موجب تشکیک در وجود امام و عقیدهی مهدویت میشود.
۳- صحبت با مردم متناسب با شرایط و سطح خودشان.
سوم: شرایط کلی.
بدون شک امروز در جبههی مؤمنان به شرایط بسیار مهمی رسیدهایم و با چالشهای بسیار پراهمیتی مواجهیم.
اگر بخواهیم مقایسه کنیم از دوران امیرالمؤمنین(ع) تا امروز ما چنین وضعیتی نداشتهایم. در پایان این چهل سال به لحاظ حضور، توان، امنیت و کرامت و به لحاظ شرایط حوزههای قم، نجف، مشهد، لبنان و… عتبات عالیات و اماکن زیارتی به جایی رسیدهایم که در تاریخ حتی در دوران حکومتهای متمایل به شیعه مثل فاطمیان، حمدانیان، بویهیان و صفویان بیسابقه است. جبههی مؤمنان، امروز ایران را به عنوان یک کشور قدرتمند در خاک خودش و در منطقه در اختیار دارند. همچنین این جبهه در تمام جهان بهویژه منطقهی ما نیروها و بازوهای قدرتمندی دارد.
قاعدتا این سخنان نسبی است. اگر بخواهیم نیمهی خالی را ببینیم میتوانیم بگوییم فلان روستا مسیرش آسفالت نیست یا برق ندارد اما چهل سال قبل نه از مسجد خبری بود، نه حسینیه، نه مدرسه، نه بیمارستان، نه پژوهشگاه، نه دانشگاه، نه اقتدار داخلی و منطقهای. هر چه بود، پراکندگی و ضعف و بیسوادی بود.
عراق در طول تاریخ به دست امویان و عباسیان بوده است حتی آل بویه نیز در دورهی حکومتشان درگیر سیاست شدند. اما امروز حکومت به دست کیست؟ البته اینکه برادران عراقی از این فرصت استفاده میکنند یا نه، بحث دیگری است.
قدرت حشد الشعبی از ۱۴۰۰ سال قبل تا امروز در عراق بیسابقه است.
پس امروز اتفاقات تازهای افتاده است. جبههی مقابل نیز دیده که جبههی مؤمنان به عقیده، عمق، پایگاه مردمی، تواناییها و آمادگی بالای فداکاری متکی است.
امروز مهمترین مسئولیت، محافظت از این موجودی است و سپس توسعهی کمی و کیفی آن برای تقدیمش به صاحب حقیقیاش حضرت صاحب الزمان(عج).
از هنگام پیروزی انقلاب ما توانستهایم بسیاری از مسائل را پشت سر بگذاریم. بدترین و زشتترین و پلیدترین چیزها همینهایی بود که پشت سر گذاشتیم و حوادث آینده ممکن است سختتر باشند اما زشتتر و پلیدتر نیستند.
همهی چالشهای پیش رو را نیز پشت سر خواهیم گذاشت.
چالشهای گذشته:
از سال ۱۹۷۹ روی اسلام تمرکز کردند و حمله کردند، تحریف کردند و چهرهی اسلام را مخدوش کردند و نسخهی مخدوش آن یعنی وهابیت و نسخهی بدکردار آن یعنی القاعده و داعش را ارائه دادند. همهی اینها کار امریکا و انگلیس و سعودی از سال ۱۹۷۹ به بعد بود که خیزش وهابیت شروع شد و از آل سعود درخواست کردند که ما شیخهای شما را لازم داریم و بیاوریدشان. اینها اعتراف محمد بن سلمان است که میگوید از ما درخواست شد وهابیت را برای مقابله با امام خمینی گسترش دهیم. میلیاردها دلار در جهان خرج مدارس و دانشگاهها کردند و میلیونها طلبه در پاکستان و افغانستان پرورش دادند و طالبان یعنی طلبههای علوم دینی به وجود آمد.
۱۹۷۹ یک نقطهی عطف در تاریخ تشیع است حتی در زمینهی تحولات فرهنگی.
نسخهی مخدوش وهابیت و الگوی بدکردار القاعده و داعش را ارائه دادند و حتی مسلمانان را وحشتزده کردند. ما مجبور شدیم با اینها وارد جنگ شویم چون اگر این نبردها و شهدا نبودند این الگو عقبنشینی نمیکرد. خیال میکردند اگر بر منطقهی ما حاکم شوند این همان حکومت عدلی خواهد بود که انبیاء به آن بشارت میدهند.
سپس نوبت به شبههافکنی دربارهی شیعه در داخل شیعه رسید. تلاش کردند یک نمونهی بدکردار شیعی ارائه دهند. همان که رهبری آن را تشیع انگلیسی مینامند. و سپس پدیدهی الحاد.
تا پس از پایان ماجرای سوریه و عراق و ایستادگی عظیم و بسیار پراهمیت در یمن رسیدیم به امسال. در دیدارهای داخلی ما میگوییم به لطف خدا و برکت خون شهیدان و مجاهدان از ترس بزرگ نجات پیدا کردیم. شاید شما نخواهید از این عبارت استفاده کنید. پشتیبانان این گروههای تکفیرگر شیعه یک پدیدهی هولناک بیسابقه در تاریخ ایجاد کرده بودند. بنده در برخی دیدارهای خصوصی میگویم اگر پروژهی آنها به نتیجه رسیده بود دیگر مثل زمان سلجوقیان، صلیبیان، ایوبیان، ممالیک و عثمانیها نبود که عدهای باقی بمانند. پروژهای که برای منطقه در نظر گرفته بودند کشتاری بود که هیچ باقیماندهای نداشته باشد. صدای شمشیری به گوش رسید که قرار بود هیچ کس را زنده نگذارد.
در عراق چه میکردند؟ از ۲۰۰۳ هر روز خودروی بمبگذاریشده بود. آن اتفاقات برای تحمیل یک پروژهی سیاسی نبود بلکه نقشه، نسلکشی بود. خداوند به ما لطف داشت و ما در لبنان اینها را تجربه نکردیم و ما به قلمون و زبدانی رفتیم و ریشهشان را کندیم. این پروژه با کمک خدا و عنایت صاحب الزمان و بصیرت و هشیاری رهبری شکست خورد. پروژه نسلکشی بود و نسلکشی و نسلکشی. آل سعود تهدید میکردند که اگر جبههی مؤمنان زانو نزند، جنگ اهل سنت علیه شیعه اعلام میکنند و یک میلیارد اهل سنت علیه شیعه خواهند شورید. به میلیاردها دلارها پولی که خرج کرده بودند، دل بسته بودند و فکر میکردند فقط کافی است خادم الحرمین اعلام جهاد کند. ارعاب میکردند که همهچیز را نابود میکنند. داشتند برای این آماده میشدند.
وقتی جنگ یمن آغاز شد، امام مسجد الحرام گفت این جنگ اهل سنت و شیعه است. کشاندن کار به جنگ شیعه و سنی بدترین چیزی بود که میشد پیشبینی کرد. این جنگ شکست خورد اما قاعدتا پیامدهای خطرناکی دارد.
خب، آیا همینجا کار را متوقف میکنند؟ الآن نقشهشان چیست؟
اول گفتند باید بازوها را بزنیم و جنگ ۳۳ روزه رخ داد. شکست خوردند و رفتند سراغ پلی که ایران را به بازوها مرتبط میکرد و جنگ سوریه را راه انداختند و شکست خوردند.
امروز امریکا و اسرائیل و دنبالهروانشان و در صدر اینها سعودی به نتیجهی تازهای رسیدند. البته از ابتدا این را میدانستند اما همهی تمرکزشان روی ایران نبود. امروز فهمیدهاند که باید سراغ اصل و مرکز یعنی ایران بروند. میگویند باید جنگ را به داخل ایران منتقل کنیم. به همین خاطر بلافاصله تحریمها را زیاد کردند و تلاش کردند ایران را منزوی کنند و مردم را متنفر کنند و فریب دهند و به جایی برسانند که مردم ایران تظاهرات کنند. همچنین میکوشند میان ایران و عراق و ایران و لبنان فتنه ایجاد کنند. یکی از مسئولان از من درخواست کرد از ایران تشکر نکنم چون این موضوع و همچنین خبر فعالیتهای کمیتهی امداد امام خمینی در غزه، در داخل برایشان مشکل ایجاد میکند.
همچنین وقتی وارد محیط لبنان و دایرهی شیعیان میشویم، حزب الله بهویژه پس از آزادسازی [سال ۲۰۰۰] و جنگ ۳۳ روزه مهمترین عنصر بهحساب میآید. اما مهمترین عنصری که باعث این پیروزیها شد محیط مردمی بود که مقاومت را در آغوش گرفت و همچنین انسجام شدید حزب الله و جنبش امل بود. اگر حزب الله و امل جدا بودند نمیگویم پیروزی رخ نمیداد اما دستیابی به آن بسیار سخت میشد.
امروز دشمنان از طریق دستگاههای ارتباطی آمدهاند و با سلاح بسیار خطرناکی به جان محیط شیعی ما افتادهاند. یک اشتباه این است که امروز بیایید از حزب الله درخواست کنید اشتباهات امل را جبران کند یا بالعکس. در زمانهای که همهی جهان جمع شدهاند تا آرزوهای ما را زمین بزنند، اگر به لحاظ اولویت و تزاحم بسنجیم، کدام کار در اولویت است؟
همچنین تلاش میکنند دستهبندیهای منطقهای و تقسیم جنوب و بقاع را رواج دهند. امروز برخی برادران خوب ما درگیر این فضا شدهاند. یکی از درخواستهای من روز قیامت آن است که اگر بگویند کسی به تو فحش داد و اینها شاید ببخشمش اما کسی را که مینشیند و مسائل را با عینک منطقهای تقسیم میکند نمیبخشم و از شما هم درخواست میکنم در این زمینه مسامحه نکنید.
مسئولیت برادران بقاعی ما بیشتر است چون بیشتر روی آنها کار میکنند.
تحول اصلی در میان شیعیان با آمدن سید موسی صدر رخ داد و یک رهبری دینی و سیاسی ایجاد کردند که تا امروز تداوم یافته. اگر آن رهبری دینی و سیاسی نبود راحتتر نسل ما را از زمین بر میداشتند. من [برای مطرح کردن اسناد] از کسی نمیترسم ولی اگر کسی دلیل میخواهد به بنده پیام بدهد و همهی اسناد موجود است.
۲- همچنین روی موضوع مرجعیت و ولایت فقیه کار میکنند تا میان شیعیان و مرجعیت و ولایت فاصله بیاندازند.
۳- مرجعسازی گسترده. خطرناکتر اینکه این مراجع تازه را برای جایگزین شدن پس از مراجع فعلی آماده میکنند.
آخرین موضوع تلاش برای شبههافکنی دربارهی شعائر حسینی حتی زیارت اربعین است. بهویژه با تکیه بر اختلاط و مسائل محیط. اگر هم نتوانند ما را از شعائر منصرف کنند تلاش میکنند آنها را به جای دیگری بکشانند. مثل مسئلهی قمهزنی که رهبری یک بار تکلیفش را مشخص کردند و تمام شد و حالا عدهای پهلوان پیدا شدهاند که هیچ مسئلهای غیر از قمهزنی ندارند و قمهزنی برایشان تبدیل شده است به دین و شریعت.
جستجو
دغدغههای امت
-...
-
لبیک یا حسینگفتارهای عاشورایی سالهای ۱۴۳۲ تا ۱۴۳۵ قمریانتشارات خیمه
-
چرا سوریه؟سخنرانیها و مصاحبهها دربارهی سوریه از سال 2008 تا 2016 میلادیانتشارات جمکران
-
امام مهدی(عج) و اخبار غیبسخنرانی شبهای پنجم و هفتم و نهم محرم 2014 میلادیانتشارات جمکران